90 LAT NAUCZANIA

TRAKCJI ELEKTRYCZNEJ
w POLITECHNICE WARSZAWSKIEJ

- OD TRAMWAJÓW DO METRA
I SZYBKIEJ KOLEI


 

 

W 2000 r. środowisko trakcyjników obchodziło 80-lecie nauczania trakcji elektrycznej w Politechnice Warszawskiej z okazji rozpoczęcia przez prof. Romana Podoskiego wykładów z trakcji elektrycznej w r. ak. 1919/1920. Minęło od tego czasu kolejne 10 lat. Spotykamy się, by wspomnieć historię trakcji elektrycznej w Warszawie, ale praktycznie również w całej Polsce, gdyż w wielu uczelniach, ośrodkach naukowo-badawczych i firmach transportowych pracują absolwenci Politechniki Warszawskiej, nie tylko Wydziału Elektrycznego, ale także Wydziału Komunikacji (obecnie Transportu) czy Samochodów i Maszyn Roboczych, gdzie tematyka związana z trakcją elektryczną była i jest prowadzona. Tych spośród absolwentów, którzy byli pionierami zelektryfikowanego transportu w Polsce nie ma już wśród nas. Tych, którzy pamiętają odbudowę i elektryfikację kolei po wojnie też zostało niewielu. Nowym pokoleniom trzeba pokazać ich dorobek, przekazać pozytywne wzorce, podkreślić, że można zrobić coś dobrze, by być z tego dumnym, tak jak dumni byliśmy z elektryfikacji 12 tys. km linii kolejowych czy z taboru, a obecnie z metra w Warszawie, nowych tramwajów i pociągów, modernizacji linii kolejowych i planów budowy Kolei Dużych Prędkości. Trakcyjnicy nie tylko konstruowali nowe linie kolejowe czy budowali lokomotywy, ale również, gdy zaszła potrzeba stawali do walki o wolność Ojczyzny. Tak jak prof. Jan Podoski, harcerz-ochotnik w 1920 roku i oficer we wrześniu 1939 w Polsce, a następnie we Francji i Anglii. Tak jak prof. Zygmunt Figurzyński, ranny w 1939 r. podczas walk przeciwko dwu wrogom z Grupą Operacyjną POLESIE gen. Kleeberga, a później członek kolejowej grupy AK i wykładowca w tajnej uczelni. Jak absolwent trakcji elektrycznej z 1936 r. major Olgierd Druhowino zamordowany w Katyniu.

 

Motto przewodnie niniejszej Konferencji brzmi: „Od tramwajów do metra i szybkiej kolei”. Niech to będzie dedykacją dla wszystkich trakcyjników, którzy tworzyli przeszłość, tworzą teraźniejszość i będą tworzyć przyszłość trakcji elektrycznej w Polsce, w której musi być miejsce na wszystkie środki zelektryfikowanego transportu. Do tego jednak niezbędne jest wykształcenie nowych pokoleń inżynierów trakcji elektrycznej tak, aby miał kto wdrażać współczesne technologie i aby następowało przekazywanie wiedzy. Pamiętając o dorobku minionego 90-lecia należy nam życzyć abyśmy, może jeszcze przed 100-leciem nauczania trakcji elektrycznej, mogli ruszyć po Polsce w podróż koleją z prędkością powyżej 300km/h.

 

 

 

Organizatorzy