Po sesji plenarnej uczestnicy konferencji zostali przewiezieni do Krynicy Morskiej, gdzie odbyła się dalsza część obrad w następujących głównych sesjach tematycznych:

  • Elektroenergetyka trakcyjna, sesja A1 – prowadzący prof. Ivo Uglešić, sesja A2 – prowadzący prof. Marek Bartosik;
  • Pojazdy trakcyjne, sesja A3 – prowadzący dr inż. Waldemar Zając;
  • Napędy trakcyjne, sesja B1 – pt. Pojazdy i napędy trakcyjne, prowadzący prof. dr hab. inż. Zbigniew Stein, sesja B2 – pt. Napędy trakcyjne i kompatybilność elektryczna w trakcji, prowadzący dr hab. inż. Dariusz Karkosiński;
  • Kompatybilność elektryczna w trakcji, sesja C1 – prowadzący dr inż. Andrzej Białoń;
  • Diagnostyka, sesja C2 – prowadzący prof. dr hab. inż. Przemysław Pazdro, sesja C3 – prowadzący prof. dr hab. inż. Andrzej Pochanke;
  • Zagadnienia różne, sesja B3 – prowadzący dr inż. Jarosław Łuszcz;
  • Panel dyskusyjny, który poświęcony był zagadnieniom transportu miejskiemu i regionalnemu – prowadził prof. dr hab. inż. Krzysztof Karwowski.

Sesja Elektroenergetyka trakcyjna zgromadziła największą liczba uczestników obrad. Duża liczba referatów nawiązywała do systemów zasilania napięciem przemiennym. System ten ma być wdrożony w Polsce na liniach kolei dużych prędkości. Poruszono zagadnienia niesymetrycznego obciążenia systemu elektroenergetycznego przez pojazdy trakcyjne zasilane jednofazowo napięciem przemiennym 25 kV 50 Hz, zapoznano słuchaczy z tematyką wyłączania zwarć w systemach napięcia przemiennego przez szybkie wyłączniki próżniowe, a także omówiono problemy stabilności systemu elektrotrakcyjnego zasilanego przez podstacje z elektromechanicznym przetwarzaniem energii. Dokonano również porównania własności systemu napięcia stałego 3 kV z systemami napięcia przemiennego pod kątem ich wykorzystania na liniach nowo budowanych lub modernizowanych. Interesujące dyskusje dotyczyły metody przejścia pomiędzy różnymi systemami zasilania. Nie zabrakło referatów związanych z nowoczesnymi rozwiązaniami mechanicznymi sieci trakcyjnej i osprzętu sieciowego, zwłaszcza w obszarze zastosowań górnych sieci sztywnych. W dziedzinie zasilania trakcji poruszono problemy dostarczania energii do pojazdów w obszarach chronionych ekologicznie. Zapoznano słuchaczy z tematyką ograniczania udarów przepięciowych za pomocą warystorów. W zakresie współpracy odbieraków prądu z siecią trakcyjną wygłoszono referat poruszający problem wypierania sieci jezdnej przez pojazdy wyposażone w więcej niż jeden odbierak prądu. Łącznie w tej sesji wygłoszono 18 referatów.

W sesji Pojazdy trakcyjne omówiono możliwości rozwiązań obwodów głównych pojazdów dwusystemowych tramwajowo-kolejowych oraz poruszono aspekty techniczne i ekonomiczne stosowania superkondensatorowych zasobników energii w pojazdach tramwajowych. Przedyskutowana została także zasadność stosowania wieloczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych w warunkach konieczności ograniczania pobieranej mocy.

Podczas sesji Napędy trakcyjne omówiono rozwiązania oraz zastosowania nowoczesnych silników trakcyjnych. Zaprezentowano specyficzne sposoby sterowania silnikami z magnesami trwałymi - o polu sinusoidalnym oraz trapezoidalnym. Dyskutowano na temat ograniczeń konstrukcyjnych silników PMSM w reżimie pracy związanym z osłabianiem pola od magnesów trwałych. Przedstawiono także metodę projektowania przełączalnych silników reluktancyjnych dla lekkich pojazdów trakcyjnych, opartą na algorytmie PSO. Omówiono doświadczenia z laboratoryjnym modelem napędu trakcyjnego.

Sesja Kompatybilność elektryczna w trakcji obejmowała kilka referatów dotyczących komputerowych modeli szczególnych stanów przejściowych w sieciach trakcyjnych oraz metod analizy spełnienia wymagań kompatybilności przez pojazdy z napędem przekształtnikowym. Przedstawiono też referat dotyczący destrukcyjnego oddziaływania przekształtnika z modulacją PWM na trakcyjne silniki prądu przemiennego. Zaprezentowano filtr przeciwzakłóceniowy dla przekształtnikowego napędu trolejbusu. W przeglądowym referacie przygotowanym przez CNTK dokonano oceny aktualnego stanu środowiska elektromagnetycznego na terenie kolejowym, omówiono główne źródła sygnałów zaburzeń, metody ich pomiaru i sposoby redukcji ich oddziaływań.

Jedną z ostatnich sesji tematycznych konferencji były obrady z zakresu Diagnostyki. Przedstawione referaty dotyczyły systemów do diagnostyki wybranych elementów pojazdów trakcyjnych takich jak: odbierak prądu, transformator trakcyjny, układ przeniesienia momentu, hamulec tarczowy, oraz do monitoringu i oceny hałasu emitowanego przez pojazdy szynowe eksploatowane w środowisku miejskim. Zaprezentowano metody diagnostyki - transformatora trakcyjnego oraz układu przeniesienia momentu oparte na zaawansowanych modelach obliczeniowych. Największe zainteresowanie wzbudził referat pt. „Wizyjny system pomiaru wybranych parametrów trakcyjnych odbieraków prądu” dotyczący metody diagnostyki wykorzystującej technikę rozpoznawania obrazów. Dyskusja dotyczyła przede wszystkim możliwości jakie daje metoda w zastosowaniu do znacznie szerszego zakresu oceny stanu odbieraków prądu lokomotyw. Znacznym zainteresowaniem, szczególnie reprezentantów producenta miejskich pojazdów szynowych oraz przedsiębiorstw komunikacyjnych, cieszył się także referat na temat monitorowania hałasu różnych typów pojazdów – szczególnie tramwajów o zróżnicowanym stanie technicznym w środowisku miejskim. Tematyka ta, dotąd mało znana i komentowana w opracowaniach naukowych, zdaje się nabierać szczególnego znaczenia, zwłaszcza w świetle poszukiwania ekonomicznie uzasadnionych rozwiązań mających na celu sprostanie coraz większym oczekiwaniom dotyczącym standardów jakości środowiska komunalnego. Przedstawiono także wykorzystanie termowizji w badaniach sieci trakcyjnej. Tramwaje Warszawskie przedstawiły opracowany specjalny tramwaj-laboratorium do diagnostyki aparatury taborowej, zwłaszcza energoelektronicznej.

Ostatnia sesja objęła wybrane zagadnienia z różnych dziedzin. Znalazły się tam referaty dotyczące systemów zabezpieczenia ruchu. Omówiono m.in. sposoby zabezpieczenia przejazdów kolejowych. Przedstawiono także założenia koncepcyjne powiązania systemów ETCS i SHP jako konsekwencji przyjęcia przez Komisję Europejską w 2006 roku Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności dla kolei konwencjonalnych w zakresie podsystemu sterowanie. W referacie z zakresu eksploatacji poruszono kwestię wyboru szczotek do maszyn trakcyjnych.

Specjalna sesja panelowa poświęcona była zagadnieniom transportu miejskiego i regionalnego. Na zakończenie w ramach dyskusji panelowej, poświęconej problemom zelektryfikowanego transportu miejskiego, wysłuchano prezentacji przedstawiającej perspektywy i plany rozwoju komunikacji trolejbusowej w Gdyni. Omówiono również plany przygotowawcze gdańskiego Zakładu Komunikacji Miejskiej związane z obsługą zbliżających się Mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012. Gorącą dyskusję wywołał problem ograniczania rozwoju, czy wręcz likwidowania linii trolejbusowych i tramwajowych zelektryfikowanego transportu, w ostatnim okresie dotyczyło to Gliwic.

Dodatkową sesją była Prezentacja Firm, podczas której zaprezentowano misję, stan zatrudnienia, zrealizowane projekty oraz produkty firm m. in.: Elester PKP, Electren S.A. oraz Elektrobudowa S.A.