X Międzynarodowa Konferencja MET'2011


"Nowoczesna Trakcja Elektryczna - Racjonalizacja zużycia energii w transporcie szynowym"
Poznań 29.09 - 01.10.2011


panorama1

X Międzynarodowa Konferencja MET'11 ("Nowoczesna Trakcja Elektryczna - Racjonalizacja zużycia energii w transporcie szynowym"; X International Conference "Modern Electrical Traction - Rationalization of energy consumption in rail transport") zorganizowana została przez Instytut Pojazdów Szynowych „Tabor” w Poznaniu przy współudziale dwóch wydziałów Politechniki Poznańskiej: Elektrycznego oraz Maszyn Roboczych i Transportu. Rozpoczęła się rano w dniu 29.09 w Centrum Wykładowo – Konferencyjnym Politechniki i kontynuowana była ośrodku „Delicjusz” w Rosnówku pod Poznaniem do 1.10.2011r.
Uczestniczyło w niej ponad 150 osób: przedstawicieli uczelni i instytutów badawczych, przemysłu taboru szynowego i przewoźników, organizacji technicznych oraz mediów.


Tematyka konferencji koncentrowała się na następujących zagadnieniach:
-    transport miejski i kolejowy – zużycie energii jako parametr eksploatacyjny
-    koleje dużych prędkości – koszty zużycia energii jako składnik kosztów systemu
-    systemy trakcji elektrycznej – metody modelowania i badań współpracy z pojazdami
-    energooszczędne, niekonwencjonalne środki transportu
-    zarządzanie energią jako element procesu projektowania pojazdów trakcyjnych
-    efektywność wykorzystania energii elektrycznej zwróconej do sieci
-    nowoczesne napędy trakcyjne i maszyny elektryczne
-    zasobniki energii jako element energooszczędnego napędu.


 

Tematy wygłoszonych referatów.

W trakcie konferencji wygłoszono 29 referatów, z tego w trakcie sesji plenarnej następujące:

-    Szeląg A., Maciołek T., Drążek Z., Patoka M.: Aspekty efektywności i energooszczędności w procesie modernizacji układów zasilania trakcji tramwajowej
-    Karwowski K., Judek S., Mizan M.: Diagnostyka i monitoring odbioru prądu z sieci trakcyjnej
-    Durzyński Z.: Podstawy metody wyznaczania parametrów energooszczędnej jazdy pojazdów trakcyjnych na obszarach aglomeracyjnych
-    Kwaśnikowski J.: Koszty zewnętrzne transportu, ze szczególnym uwzględnieniem trakcji elektrycznej
-    Bartosik M.: System wsparcia naukowego, technicznego i dydaktycznego Kolei Dużych Prędkości (KDP) i Kolei Aglomeracyjnych (KA). Propozycja Programu Wieloletniego (PW),

Kolejne referaty podczas czterech sesji tematycznych:

-    Pop A., Gillon F., Radulescu M.: Modelling and design optimization of a small axialflux brushless permanent-magnet motor for electric traction purposes
-    Giziński Z., Giziński P., Gąsiewski M., Żuławnik M.: Zasobnikowe układy zasilania w pojazdach trakcyjnych
-    Judek S., Skibicki J.: Obróbka graficzna obrazu w nowoczesnych systemach diagnostyki sieci trakcyjnej jezdnej
-    Kostin N., Mishchenko T., Reutskova O., Petrov A.: Non-productive losses of electric power in the networks of traction power supply of main railways
-    Lewandowski M.: Analiza zjawisk w obwodzie elektromechanicznym pojazdu trakcyjnego wywołanych poślizgiem kół
-    Kobielski A., Drapik S., Prusak J.: Niektóre problemy metodyki badań obciążeń wybranej kolejowej podstacji trakcyjnej metodą szeregów czasowych
-    Ładniak L.: Wpływ układu połączeń transformatora trakcyjnego na niesymetrię napięć w sieci zasilającej
-    Jarzębowicz L.: Estymacja położenia wirnika w bezczujnikowym napędzie trakcyjnym z silnikiem IPMSM
-    Sikora A., Kulesz B.: Praca transformatora prostownikowego o nietypowym układzie połączeń
-    Sikora A., Zielonka A.: Wpływ położenia czujników hallotronowych na symetrię sygnałów sterujących silnikiem BLDC
-    Zając W., Czuchra W., Mysiński W., Płatek T.: Przekształtnik rezonansowy z transformatorem toroidalnym dla pojazdu tramwajowo-kolejowego
-    Szeląg A., Steczek M.: Wpływ parametrów filtru wejściowego i sterowania PWM na impedancję wejściową układu napędowego z falownikiem napięcia
-    Lipiński L., Miszewski M.: Możliwości oszczędzania energii przeznaczonej na cele trakcyjne przez nowoczesne elektryczne pojazdy kolejowe
-    Ławnicki A.: Zwrot energii z sieci DC do sieci AC w przypadku rekuperacyjnego hamowania pociągu
-    Matecki J.: Energoelektroniczne wyposażenie lokomotyw wielosystemowych produkcji ABB. Porównanie sprawności poszczególnych systemów
-    Wróbel Z.: Modelowanie kabli w analizie zwarć i przepięć pochodzenia atmosferycznego w sieciach trakcyjnych i urządzeniach sterowania ruchem kolejowym
-    Łastowski M.: Ograniczenie zużycia energii jako efekt modernizacji lokomotywy elektrycznej EU07
-    Cichy R.: Analiza TSI pod kątem wymagań wpływających na energochłonność systemu transportu kolejowego
-    Bartłomiejczyk M., Połom M.: Dwa lata eksploatacji trolejbusów z bateryjnym źródłem zasilania w Gdyni
-    Bartłomiejczyk M., Połom M.: Możliwości ograniczenia zużycia energii w transporcie miejskim na przykładzie gdyńskiej komunikacji trolejbusowej
-    Lipiński L., Judek S., Karwowski K., Miszewski M.: Modelowanie i symulacja napędów elektrycznych kolejowych pojazdów trakcyjnych z silnikami indukcyjnymi
-    Łukasiak P., Dębowski A., Lewandowski D.: Napęd trakcyjny o obniżonej częstotliwości przełączeń
-    Gradowski P., Białoń A., Gryglas M.: Problematyka kształcenia kadr z wykorzystaniem symulatora systemu ERTMS do energooszczędnego prowadzenia pociągu
-    Rawicki S., Nowak M., Różański M., Wycinka W.: Calculation of energy-saving traffic of tram vehicle with field-oriented control of traction induction motors


Podsumowanie Konferencji MET'2011

Po niektórych z nich miały miejsce długie dyskusje pogłębiające wiedzę uczestników na temat realizowanych prac naukowych i praktycznych wdrożeń związanych z racjonalnym wykorzystywaniem energii elektrycznej w szynowych systemach transportowych, z uwzględnieniem korzyści jakie niesie nowa technologia zasobników energii elektrycznej, tzw. superkondensatorów.
Konferencja została w istotny sposób ożywiona zaprezentowaniem na sesji plenarnej powstałego na Politechnice Łódzkiej ośrodka CETRANS i jego propozycji dotyczącej uruchomienia programu wieloletniego finansującego wsparcie naukowe, techniczne i dydaktyczne dla kolei dużych prędkości i kolei aglomeracyjnych w Polsce. W trakcie żywej debaty, która miała miejsce następnego dnia, główni animatorzy tego projektu przedstawili szczegóły inicjatywy i zaprosili krajowe ośrodki naukowe i badawcze, głównie z Łodzi, Poznania, Warszawy i Wrocławia, czyli z miast kluczowych dla systemu planowanej w Polsce kolei dużych prędkości, do aktywnego wypełniania tego projektu treścią. Uzasadniono jego strategiczne znaczenie dla wieloletniego rozwoju systemu kolejowego w Polsce.
Konferencja byłą też okazją dla pochodzących z całej Polski uczestników zapoznania się z unikatowymi obiektami w podpoznańskim Kórniku: Zamkiem, perełką wielkopolskiej architektury oraz z pięknym parkiem dendrologicznym.- arboretum Polskiej Akademii Nauk.
 
Podsumowania konferencji dokonał Komitet Naukowy. Uznał, że zakończona konferencja została dobrze zorganizowana, oraz że celowe jest kontynuowanie w cyklu dwuletnim konferencji na temat nowoczesnych napędów trakcyjnych, z uwzględnieniem zagadnień związanych z nowym rozdziałem, jaki otworzy w Polsce kolej dużych prędkości.


1.Otwarcie obrad Konferencji MET2011 oraz Sesja Plenarna odbyła się w nowoczesnym Gmachu Politechniki Poznańskiejpanorama1

2.Uczestnicy podczas obrad

IMG 7650 obrady1

3.Dr hab. inż. Adam Szeląg Prof.PW wygłasza referat podczas Sesji Plenarnej

IMG 7643 wyklad Szef1IMG 7649 wyklad Szef3

4.Obrady w ośrodku "Delicjusz" w Rosnówku pod Poznaniem

IMG 7676 hotel1IMG 7655 osrodek2

IMG 7661 osrodek5 wejscieIMG 7654 osrodek1 p1

 Ośrodek położony nad malowniczym jeziorem

IMG 7663 jezioro p1