W dniach 29 września¸ 1 października 2005 roku odbyła się VII Międzynarodowa Konferencja Naukowa MET 2005 – zatytułowana „Nowoczesna Trakcja Elektryczna w Zintegrowanej Europie XXI wieku”, która zorganizowana została po raz siódmy przez Zakład Trakcji Elektrycznej Politechniki Warszawskiej i Centrum Doskonałości– Ekologiczne i Energooszczędne Systemy i Urządzenia Elektromechanicznego Przetwarzania Energii EESEMC działające w ramach Piątego Programu Ramowego UE przy Instytucie Maszyn Elektrycznych Politechniki Warszawskiej oraz przy współpracy z Sekcją Trakcji Elektrycznej Komitetu Elektrotechniki PAN, Polską Sekcją IEE-Institute of Electrical Engineering, Instytutem Elektrotechniki i CNTK.
Patronat Honorowy nad MET objęli JM Rektor Politechniki Warszawskiej i Prezes PKP S.A. - Andrzej Wach. W skład Komitetu Honorowego weszli Prezesi: PKP PLK – Tadeusz Augustowski, Metra Warszawskiego – Krzysztof Celiński, Tramwajów Warszawskich – Krzysztof Karos oraz PKP Energetyka – Tadeusz Skobel. W konferencji wzięło udział ponad 150 osób z 15 krajów świata, między innymi naukowcy z uczelni technicznych, instytutów naukowo-badawczych, przedstawiciele biur projektów i ośrodków badawczo – rozwojowych, spółek kolejowych w Polsce - PKP S.A. – PKP PLK, PKP Energetyka, Cargo, Intercity i Przewozy Regionalne, tramwajowych, Metra Warszawskiego a także krajowych i zagranicznych instytucji i firm związanych z transportem kolejowym i miejskim.
Spośród wstępnie zgłoszonych referatów, po zaopiniowaniu przez członków Komitetu Naukowego, do druku zakwalifikowano referatów (19 w języku angielskim, 40 w języku polskim) 105 autorów z takich krajów jak: Japonia (1 referat), Czechy (2), Ukraina (2), Rosja (2), Słowacja (2), Norwegia (1), Włochy (1), Holandia (1), Chorwacja (1), Iran (1), Rumunia (1), Szwajcaria (1) i Polska (pozostałe). Wygłoszono także w trakcie Sesji Plenarnej kilka referatów niepublikowanych. Materiały z konferencji (wydane w nakładzie 150 egzemplarzy, w formie płyty CD i książkowej – 337 stron, ISBN 83-908116-4-2) rozprowadzane będą do bibliotek i innych instytucji międzynarodowych (więcej informacji na Stronie Internetowej Zakładu Trakcji Elektrycznej PW: http://ztu.ime.pw.edu.pl).
Konferencja rozpoczęła się Sesją Plenarną w Małej Auli Politechniki Warszawskiej. Po powitaniu zaproszonych gości przez przewodniczącego Komitetu Naukowego – prof. Wiesława Serugę -przewodniczącego Sekcji Trakcji Elektrycznej Komitetu Elektrotechniki PAN i oficjalnych wystąpieniach przedstawicieli Politechniki Warszawskiej – Dziekana Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej – prof. Stanisława Wincenciaka i Prodziekana Wydziału Transportu – prof. Zbigniewa Lozi głos zabrali przedstawiciele największych eksploatatorów trakcji elektrycznej w Polsce. Tematem przewodnim sesji plenarnej był zelektryfikowany transport. W zintegrowanej Europie – problemy techniczne, finansowe i ekologiczne.. Prezes Tramwajów Warszawskich Krzysztof Karos przedstawił zagadnienia dotyczące rozwoju tramwajów w Warszawie jako ekologicznego środka transportu w aglomeracji. Vice-Prezes Polskich Linii Kolejowych Zbigniew Szafrański zaprezentował problemy funkcjonowania infrastruktury kolejowej w Polsce w aspekcie modernizacji głównych linii z udziałem środków UE. Prezes CBSiPBK Kolprojekt przedstawił zagadnienia projektowania zelektryfikowanych linii kolejowych i udział w projektach krajowych i międzynarodowych firmy Kolprojekt.
Następnie Prezes SEP prof. Stanisław Bolkowski dokonał przekazania na ręce Tadeusza Skobla, prezesa firmy PKP Energetyka - rekomendacji SEP jako uznania dla jakości świadczonych przez tą firmę usług na rzecz kolei i innych podmiotów w zakresie elektroenergetyki. Prezes Skobel w wystąpieniu zaprezentował perspektywy dalszej działalności PKP Energetyka.
Po przerwie wygłoszono referaty poświęcone m. in. elektrycznej trakcji elektrycznej w nowych krajach UE, funkcjonowaniu PKP Energetyka w warunkach liberalizacji rynku energii, interoperacyjności i standaryzacji kolei, modernizacji głównych korytarzy kolejowych w Polsce, doświadczeniom w przechodzeniu z systemu 3kV DC na 25kV AC w Chorwacji, oddziaływaniom systemów prądu stałego na otoczenie i odbiory nietrakcyjne, optymalnego sterowania ruchu pociągów, zakłóceń w systemie zasilania 15 kV 16 2/3 Hz w Norwegii, szybkich linii kolejowych we Francji i ich projektowaniu przez firmę SCETAUROUTE, nowoczesnym pojazdom trakcyjnym produkowanym przez firmę PESA, działalności firmy ITALFERR w zakresie projektowania systemów transportowych w świecie oraz 85-leciu trakcji elektrycznej w Politechnice Warszawskiej.
Po przerwie uczestnicy konferencji zostali przewiezieni do WDW w Ryni nad Zalewem Zegrzyńskim. Tutaj obrady prowadzone były w następnych dwu dniach w dziewięciu sesjach, którym przewodniczyli członkowie Komitetu Naukowego:
Sesja A1 – Zużycie energii w trakcji elektrycznej,
Sesja A2 – Układy napędowe pojazdów trakcyjnych,
Sesja A3 – Kompatybilność w systemach trakcji elektrycznej,
Sesja A4 – Odbieraki i sieć trakcyjna,
Sesja A5 – Modelowanie i identyfikacja w systemach trakcji elektrycznej,
Sesja B1 – Systemy sterowania ruchem i zagadnienia interoperacyjności,
Sesja B2 – Systemy sterowania pojazdami i instalacjami stałymi,
Sesja B3 – Stabilność zasilania pojazdów trakcyjnych,
Sesja B4 – Pojazdy hybrydowe.
W sesji A1 między innymi omawiane były następujące tematy: ocena energochłonności tramwajów z napędem asynchronicznym, hamowanie odzyskowe nowoczesnych pojazdów elektrycznych, ocena możliwości odzysku energii hamowania w trakcji tramwajowej. Zagadnienia oszczędzania energii zużywanej na cele trakcyjne stanowiło centrum zainteresowania referatów wygłoszonych w tej sesji.
W sesji A2, dotyczącej układów napędowych pojazdów trakcyjnych, wygłoszono szereg bardzo specjalistycznych referatów. Omówiono między innymi algorytmy sterowania trakcją pojazdu autonomicznego z elektrycznym niezależnym napędem kół, czy też temat wykorzystania silników elektrycznych wzbudzanych magnesami trwałymi w napędach trakcyjnych.
W sesji A3, przedstawiono zagadnienia kompatybilności w systemach trakcji elektrycznej, w tym aspekty kompatybilności podstacji trakcyjnych z urządzeniami srk, problemy asymetrii napięcia i ich rozwiązywanie w systemach kolei elektrycznych.
Sesja A4 w całości poświęcona była omówieniu badań charakterystyk materiałowych elementów odbieraków prądu i sieci trakcyjnej oraz diagnostyce odbieraków prądu. Bardzo interesujący był referat dotyczący badań rozjazdów w sieci trakcyjnej przystosowanej do dużej prędkości jazdy pociągów.
Sesja A5 z kolei dotyczyła bardzo złożonych zagadnień związanych z modelowaniem w systemach trakcji elektrycznej. Mówiono tutaj między innymi o prognozowaniu obciążeń podstacji trakcyjnych, zastosowaniu nowych metod do szacowania rozpływu obciążeń trakcyjnych w systemach prądu stałego, czy też o modelowaniu procesów cieplnych w strefie obrzeże koła – szyna.
Sesja B1 to sesja poświęcona szerokiemu zagadnieniu sterowania ruchem oraz zapewnieniu interoperacyjności. To w tej sesji omówione zostały aspekty prawne i problematyka wdrażania ERTMS. Bardzo interesujący był referat dotyczący diagnostyki eksploatacyjnej urządzeń systemu ATP (automatic train protection) typu SOP-2P dla linii A metra praskiego. System SOP-2P jest zmodernizowaną, rozwiniętą i dostosowaną do wymogów użytkownika wersją sprawdzonego w eksploatacji systemu SOP-2 zastosowanego w Metrze Warszawskim.
W sesji B2 między innymi przedstawiono oświadczenia eksploatacyjne systemu ochrony ziemnozwarciowej i przeciwporażeniowej. Mówiono także na temat indukcyjnego obwodu torowego zasilanego prądem wysokich częstotliwości, przedstawiono rozwiązania dławików i transformatorów odpornych na działania czynników zewnętrznych, przeznaczonych do przekształtników trakcyjnych.
W sesji B3 omawiano problematykę stabilności zasilania pojazdów trakcyjnych. Problematyka ta jest o tyle istotna, że w najbliższym czasie na krajowej sieci kolejowej będą eksploatowane pojazdy trakcyjne różnych operatorów. Często będą to pojazdy nowych generacji o znacznie większych mocach niż obecnie.
W sesji B4 dotyczącej pojazdów hybrydowych mówiono między innymi o badaniach symulacyjnych i laboratoryjnych przekształtnika obniżającego napięcie dla tramwaju dwusystemowego, czy na temat wyrównywania obciążeń zespołu prądotwórczego hybrydowej lokomotywy manewrowej. Bardzo duża zainteresowanie wzbudził referat dotyczący tramwaju wyposażonego w zasobnik kondensatorowy. Tramwaj taki miałby zdolność poruszania się po odcinku linii, nad którym nie została wywieszona sieć trakcyjna.
Każda z wymienionych sesji cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród uczestników konferencji. Świadczy o tym duża ilość, często bardzo szczegółowych pytań zadawanych prelegentom po zakończeniu referatów i dyskusje, które się często przenosiły do kuluarów. Wystąpienia prelegentów były tłumaczone kabinowo z angielskiego na polski i odwrotnie.
Na zakończenie Konferencji dokonano oceny i podsumowania obrad. Podkreślono wysoki poziom naukowy i organizacyjny Konferencji, w szczególności wkład Zakładu Trakcji Elektrycznej PW oraz celowość organizowania w następnych latach tej największej w Polsce i Europie Środkowej międzynarodowej imprezy naukowo – technicznej z zakresu trakcji elektrycznej. Wybrane referaty będą publikowane na łamach TTS.